Opinia o grach komputerowych, do niedawna postrzeganych jako strata czasu i źródło rozrywki wyłącznie dzieci i młodzieży, od jakiegoś czasu zaczynają być w sferze zainteresowania dorosłych, a nawet rozrywka ta doczekała się opracowań naukowych dotyczących ich fenomenu.
Skoro tak wiele osób lubi taką rozrywkę, to prawdopodobnie jest to świetny sposób na relaks, odprężenie i zachowanie równowagi psychicznej. Sprawdźmy, co na ten temat mówią rozmaite opracowania.
Relaks i emocjonalne odprężenie dzięki grom
Zacznijmy od przytoczenia słów profesorki psychologii w Radboud University z artykułu w American Psychologist pod tytułem “Video Games Play May Provide Learning, Health, Social Benefits, Review Finds” „Jeśli granie wideo po prostu sprawia, że ludzie są szczęśliwsi, to jest to podstawowa korzyść emocjonalna, którą trzeba uwzględnić.”
Jak się okazuje, gry działają odprężająco nie tylko na młodzież i dzieci, ale również na dorosłych i obecnie jest to znane, uniwersalne narzędzie do regeneracji psychicznej.
Badania w tym kierunku pokazuja, że nawet niedługie sesje ulubionej gry dostarczają pozytywnych emocji i podnoszą samopoczucie, sprzyjając równowadze psychicznej.
Jak badacze dowodzą, granie działa podobnie, jak znane techniki relaksacyjne obniżając poziom napięcia emocjonalnego.
Znane osoby o grach jako ucieczce od stresu
Wiele znanych osób publicznie przyznaje się, że gra w gry, że sprawia im to przyjemność, jest źródłem relaksu i przynosi spokój i ukojenie.
Wystarczy przytoczyć wypowiedzi kilku znanych osób, aby utwierdzić się w przekonaniu, że tak jest. Na przykład Elon Musk — przedsiębiorca, CEO m.in.
SpaceX i Tesli w rozmowie z Lexem Friedmanem cytowanej przez Fortune mówi: „Zabijanie demonów w grze uspokaja demony w mojej głowie.”
Podobne wrażenia przekazuje filmowy Wiedźmin i Superman, aktor Henry Cavill, który w wywiadzie dla GQ UK wskazuje: „W domu mogę siedzieć i grać godzinami i tam uciec — wychodzenie działa na mnie odwrotnie.”
I kolejna wypowiedź, tym razem legendarnego reżysera horrorów (Halloween, The Thing), Johnego Carpentera, który w wywiadzie dla The A.V. Club zatytułowanego John Carpenter talks us through his favorite video games of 2022, plus scoring Halloween Ends wypowiada takie słowa: „To mnie relaksuje. Gram, kiedy tylko mogę.”
Prawdziwość tych relacji potwierdzają relacje przekazane przez The Guardian dotyczące badania przeprowadzonego przez Oxford Internet Institute i podsumowującej wypowiedzi na ich temat psychologa i dyrektora ds. badań w Oxford Internet Institute, a także głównego badacza projektu, Andrew K. Przybylskiego, którego słowa zostały zacytowane artykule Video gaming can benefit mental health, find Oxford academics: „Badanie pokazuje, że jeśli grasz w Animal Crossing cztery godziny dziennie, jesteś znacznie szczęśliwszym człowiekiem.”
Ten czynnik relaksacji i odprężenia daje możliwość zanurzenia się w alternatywnych światach dających zaangażowanie i możliwość oderwania się od codziennych problemów, skupienia się na fabule, która wpływa na poprawienie koncentracji, sprzyja wewnętrznemu uspokojeniu, redukuje stres i jest swego rodzaju “resetem” dla mózgu.
Badacze znajdują nawet pozytywny wpływ gier w rehabilitacji i leczeniu emocjonalnych napięć, przy stanach depresyjnych, wspierające pacjenta przy rekonwalescencji i powrocie do zdrowia psychicznego.

Popularne gry relaksacyjne i ich fenomen
Przyjrzyjmy się teraz trzem kultowym grom, z których każda przyciąga miliony graczy i każda zapewnia inne doświadczenia. Ich wspólnym przesłaniem jest poczucie kontroli, swoboda działania i relaks:
- Minecraft — kultowa gra dająca graczowi swobodę budowania, oparta na sześciennych blokach, które pozwalają tworzyć i eksplorować własne światy. Gra wymaga skupienia przy tworzeniu konstrukcji, rozwija wyobraźnię, umiejętność planowania i kreatywność.
- Animal Crossing: New Horizons — gra swoją olbrzymią popularność, zyskała podczas pandemii Covid 2019, bo umożliwiała działanie zespołowe. Zamiast osobistych odwiedzin gracze wirtualnie odwiedzali znajomych, zakładali wirtualne wyspy i uprawiali ogródki. W tych dziwnych czasach pandemii dała wielu graczom możliwość odnalezienia się w sytuacji izolacji.
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild — to gra dająca poczucie wolności i autonomii, pozwala na budowanie własnych strategii i eksploracji otwartego świata. Gracz ma możliwość odkrywania map, interakcji i swobody wyboru ścieżek.
Kasyna online a relaks w świecie cyfrowym
Równie wielkim fenomenem okazały się w świecie cyfrowym kasyna online. Podobnie jak gry komputerowe stanowią element oderwania się od rutyny i codzienności, a dodatkowo dostarczają adrenaliny, tak potrzebnej dla dobrego samopoczucia.
W dzisiejszym cyfrowym świecie problemem staje się nie znalezienie kasyna online, ale wybranie właściwej platformy, która spełni wszystkie oczekiwania gracza i będzie przy tym bezpieczna.
Tu z pomocą przychodzą strony analizujące poszczególne platformy i rekomendujące konkretne kasyna punktując atrakcje, które gracz w nich znajdzie. Kasynem wartym zaufania jest na przykład bizzo kasyno, w którym można znaleźć regularnie organizowane ekskluzywne turnieje kasynowe, a biblioteka gier zawiera ponad 5000 pozycji od 115 dostawców.
Najbardziej atrakcyjne kasyna umie wynaleźć członkini zespołu Kasynos.Online Klara Czerwinska, która ma ogromne doświadczenie w branży iGamingu sięgające początków gier losowych w Internecie.
Fizyczny aspekt grania – zdrowie kręgosłupa
Jednak gra może też zaszkodzić zdrowiu, dlatego warto zachować równowagę pomiędzy przebywaniem w pozycji siedzącej przed komputerem i aktywnością fizyczną i regularnymi przerwami podczas gry.
Zbyt długie przebywanie w siedzącej pozycji, zwłaszcza gdy ergonomia stanowiska pracy nie została zachowana, może wpływać negatywnie na kręgosłup, co będzie źródłem bólu.
Zatem dbając o swój dobrostan psychiczny, nie zapominaj o ryzyku zwiększenia wad postawy, napięci mięśni i przewlekłych problemach ze zdrowiem wynikających z siedzącego trybu życia.
Najważniejsza jest równowaga, pamiętaj o dobrym rozplanowaniu czasu na okres spędzania przed ekranem komputera i czas aktywności fizycznej.